4. Jakie są najczęściej stosowane formaty danych w cyfryzacji rozkładów jazdy?

Najpopularniejszym formatem danych służącym do przekazywania cyfrowej wersji rozkładów jazdy jest format GTFS (General Transit Feed Specification) (https://gtfs.org/ ). Jest to otwarty standard opracowany przez firmę Google i pierwotnie miał służyć do przygotowania rozkładów jazdy do publikacji na mapach Google, ale obecnie jest on wykorzystywany znacznie szerzej do zasilania danymi dużej liczby aplikacji mobilnych oraz internetowych. Jest stosowany przez tysiące przewoźników na całym świecie. W Polsce format ten od kilku lat stosowany jest przez największych organizatorów transportu zbiorowego, ale staje się też coraz bardziej popularny wśród mniejszych operatorów i przewoźników. Dobrą praktyką jest publikowanie aktualnej paczki danych w formacie GTFS na stronie internetowej, oprócz standardowej informacji o rozkładach jazdy – dzięki temu twórcy aplikacji mogą sobie bez żadnych ograniczeń pobrać te rozkłady i wczytać do swoich aplikacji, które następnie mogą być wykorzystywane przez pasażerów. 

Innym formatem, który służy do przechowywania i wymiany informacji o rozkładach jazdy, jest opracowany przez Unię Europejską NeTEx (https://netex-cen.eu/ ). Standard ten powstał jako efekt doświadczeń z przetwarzaniem i wykorzystaniem cyfrowej informacji pasażerskiej w różnych krajach członkowskich. Jest on w związku z tym nieco bardziej rozbudowany, ale dzięki temu pozwala na przenoszenie szerszego zakresu danych. Warto zauważyć, że istnieją rozwiązania umożliwiające automatyczną konwersję pomiędzy standardami (w zakresie wspólnym), więc nie ma potrzeby niezależnego ręcznego wypełniania danych dla każdego standardu.