Samo przygotowanie pliku GTFS jeszcze nie spowoduje, że zainteresowane podmioty, go zobaczą. Istnieją różne możliwości rozpowszechnienia.
- Publikacja paczki danych na stronie internetowej, zgodnie z poniższymi zasadami:
- Paczka danych GTFS powinna być publikowana pod publicznym, stałym adresem URL, łącznie z nazwą pliku ZIP (np. „www.agency.org/gtfs/gtfs.zip”). Ważne jest, by nazwa ta się nie zmieniała oraz zawsze wskazywała aktualny rozkład jazdy. Stąd stosowanie dat obowiązywania w adresie czy nazwie pliku jest niezalecane, z wyjątkiem prowadzenia archiwum dokumentacji. Idealnie byłoby, gdyby adres URL umożliwiał bezpośrednie pobranie pliku bez konieczności logowania się w celu uzyskania dostępu do pliku, aby ułatwić pobieranie poprzez korzystanie z aplikacji. Chociaż zaleca się (i jest to najczęstsza praktyka), aby zestaw danych GTFS był dostępny do otwartego pobierania, jeśli dostawca danych musi kontrolować dostęp do GTFS z powodu licencji lub z innych powodów, zaleca się kontrolowanie dostępu do zestawu danych GTFS za pomocą kluczy API, co ułatwi automatyczne pobieranie.
- Serwer WWW obsługujący dane GTFS powinien być skonfigurowany tak, aby poprawnie zgłaszał datę modyfikacji pliku. Dzięki temu przeglądarki internetowe po stronie odbiorców będą unikały wczytywania starszych wersji plików z własnej pamięci podręcznej.
- Na samej stronie utwórz dedykowane miejsce, z wyraźnym wskazaniem formatu pliku oraz ewentualnymi dodatkowymi informacjami odnośnie dostępu do niego.
- Przygotowany plik GTFS może służyć do automatycznej aktualizacji rozkładów wyświetlanych na stronie dla pasażerów. Służą do tego wtyczki, np. darmowa GTFS-to-HTML ( https://gtfstohtml.com/ ). Pliki GTFS mogą także służyć do przygotowywania map z przebiegiem tras, co można uzyskać np. wykorzystując oprogramowanie GIS, np. QGIS z wtyczką GTFS-GO, czy też inne rozwiązania ( np. https://gtfs.org/resources/visualizations/ )
- Publikacja informacji w KPD MMTIS
- Mając opublikowany rozkład jazdy możesz wysłać informację do Krajowego Punktu Dostępu o informacjach Krajowy Punkt Dostępu do usług informacji o podróżach multimodalnych (KPD MMTIS) (https://www.gov.pl/web/infrastruktura/krajowy-punkt-dostepu-do-uslug-informacji-o-podrozach-multimodalnych-kpd-mmtis ). Przekaż informacje zgodnie z instrukcją przedstawioną na tamtej stronie – wskaż bezpośrednie łącze do aktualnego pliku .zip GTFS.
- Publikacja rozkładu jazdy na mapach Google i w innych planerach:
- GTFS jest standardem pierwotnie wdrożonym przez firmę Google. Jeżeli chcesz, aby Twoje rozkłady jazdy znalazły się na mapach Google, załóż konto partnera Google i za jego pomocą przekaż paczkę danych GTFS do Google w celu weryfikacji. Na swoim koncie partnera Google ustaw odpowiednie opcje.
- Mapy Google nie są jedynym planerem wspierającym standard GTFS. Do innych należą np. Moovit, czy otwarty OpenTripPlaner (https://www.opentripplanner.org/), który pozwala na samodzielne świadczenie usługi planowania podróży.
- Publikacja rozkładu jazdy w agregatorach rozkładów GTFS:
- KPD MMTIS (https://www.gov.pl/web/infrastruktura/krajowy-punkt-dostepu-do-uslug-informacji-o-podrozach-multimodalnych-kpd-mmtis ) nie jest jedynym agregatorem informacji o cyfrowych danych rozkładowych. Do najpopularniejszych ogólnoświatowych serwisów tego typu, w których w zamieszczenie odnośnika do pliku z rozkładem GTFS jest darmowe, i z których korzystają producenci aplikacji związanych z podróżowaniem i inne podmioty zainteresowane wykorzystaniem ptz w swojej praktyce biznesowej, należą „The Mobility Database” (https://database.mobilitydata.org/ ) (instrukcja dodania – https://database.mobilitydata.org/update-a-data-source ) oraz „Transitland” (https://www.transit.land/ ) (instrukcja dodania – https://www.interline.io/transitland/#transitland-for-data-producers ).
Wskazane powyżej ścieżki są wzajemnie komplementarne. Najlepszy efekt da skorzystanie z nich wszystkich.